Od września 2014 r. do grudnia 2015 r. w Zespole Szkół w Królówce jest realizowany nowy projekt edukacyjny „Po Europie bez biletu”.
Projekt jest finansowany przez Program English Teaching, który został stworzony przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności w 2000 r. Od sierpnia 2002 r. krajowym operatorem Programu jest Nidzicka Fundacja Rozwoju NIDA.
Celem Programu jest wspieranie działań na rzecz promocji uczenia się języka angielskiego i jego lepszej znajomości wśród dzieci i młodzieży z małych miast i wsi. Priorytetem Programu jest też wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli języka angielskiego spoza dużych aglomeracji miejskich.
Bezpośrednimi odbiorcami projektu są uczniowie klasy IV. Podczas realizacji projektu, dzieci będą poszerzać swoją wiedzę o krajach europejskich, najciekawszych atrakcjach turystycznych Europy, a przede wszystkim będą podnosić swoje umiejętności w zakresie komunikacji w języku angielskim. Partnerem w projekcie jest Regionalny Ośrodek Debaty Europejskiej w Krakowie, którego przedstawiciele będą prowadzić kilka zajęć w szkole oraz w siedzibie ośrodka. W ramach projektu uczniowie odbędą także wycieczkę do Parku Miniatur w Inwałdzie.
Strona bloga projektu http://obiezyswiaty.blogspot.com/
"Po Europie bez biletu", to zajęcia projektowe z uczniami klasy V mające na celu naukę języka angielskiego oraz poznanie krajów europejskich. Zajęcia te to nie tylko nauka w klasach, ale również, gotowanie, zabawy w plenerze i wycieczki. Końcem czerwca (23.06) cała klasa V wybrała się na wycieczkę po Europie, ale takiej w miniaturze.
Odwiedziliśmy park miniatur w Inwałdzie gdzie, wraz z przewodnikiem odwiedzaliśmy najciekawsze zabytki Europy i świata.
Byliśmy: przy wieży Eifla, pałacu dożów w Wenecji, starym moście w Mostarze, krzywej wieży w Pizie, placu św.Piotra w Rzymie, operze w Sydney, piramida majów Kukuledu w Chichen-Itza, czy posągi Moai na wyspie Wielkanocnej.
Potem przyszła kolej na Polskę, gdzie zobaczyliśmy stadion narodowy w Warszawie, zamek w Malborku, wzgórze Wawelskie, Zamość i Łańcut.
Po takiej podróży należało odpocząć, a odpoczywaliśmy nietypowo bo na karuzelach, elektrycznych samochodach, piramidzie strachu czy filmie 5D pt. "Tajemnica starej kopalni". Na koniec jedliśmy najwspanialsze ciastka, bo tak można zapewne nazwać "Papieskie Kremówki" z Wadowic.
Grzegorz Michałek, rekordzista świata w deniwelacji (zdobywca najwyższego szczytu Mont Everest i najgłębszej jaskini), jest także: himalaistą, grotołazem, ratownikiem GOPR, nauczycielem języka angielskiego i wieloletnim trenerem Programu English Teaching. Pan Grzegorz odwiedza szkoły, których uczniowie biorą udział w działaniach Programu English Teaching, prezentując swoje osiągnięcia i dokonania. Nasza szkoła również gościła Pana Grzegorza na zajęciach ramach projektu "Po Europie bez biletu" fundacji polsko-amerykańskiej Nida. "Żeby zdobywać szczyty trzeba mieć dobrze poukładane w głowie. W szkole każdą jedynkę możecie poprawić – dostajecie drugą szansę. W dorosłym życiu każda brawura, czy lekkomyślność mogą prowadzić do utraty zdrowia, a nawet życia. Nie sztuka wspiąć się na szczyt, trzeba mieć jeszcze siłę z niego wrócić. Jedną z najczęstszych przyczyn śmierci himalaistów w górach jest chęć zdobycia szczytu za wszelką cenę, bez względu na pogodę, stan zdrowia, zapas sił. W takich sytuacjach musi zwyciężyć zdrowy rozsądek, który nakazuje zawrócić pomimo pokusy zdobycia góry, gdy jej wierzchołek zdaje się być na wyciągnięcie ręki"- mówił w Grzegorz Michałek.
Pan Michałek opowiedział o swoim projekcie „Heaven and Hell”, który realizował pod hasłem „Pierwszy Człowiek – Polak – Ratownik”. Celem wyprawy było pokonanie przez tych samych ludzi największej różnicy wysokości, co w praktyce oznaczało zejście na dno najgłębszej jaskini Krubera-Voronia położonej w gruzińskiej Abchazji (sierpień 2012) oraz wspinaczkę na najwyższy szczyt świata, Mount Everest (kwiecień-czerwiec 2013). Uczniowie byli zafascynowani opowieściami Gościa, chętnie zadawali pytania dotyczące wyprawy, byli pod ogromnym wrażeniem jego odwagi, determinacji i pasji.
Projekt "Po Europie bez biletu" zakończyliśmy konkursami:
- Wiedzy o krajach Europejskich i znajomości języka angielskiego zwycięzcami zostali:
I miejsce Roksana Banaś i Sylwia Mus
II miejsce Monika Tyndel i Bartek Wielgus
III miejsce Karol Biłos
-konkursem na najlepszy komiks o mitach greckich, zwyciężyli:
I miejsce Mus Sylwia i Misina Karolina
II miejsce Jakub Drożdż i Kita Krystian
III miejsce Kinga Komasa
- konkursem na prezentacje krajów Europejskich:
I miejsce Roksana Banaś
II miejsce Monika Tyndel
III miejsce Damian Drożdż
Zwycięzcy w konkursach otrzymali gry i płyty edukacyjne w języku angielskim, w myśl zasady "przez zabawę do wiedzy". Nagrody wręczyła pani dyrektor Danuta Duś. Ponadto wszyscy uczestnicy projektu zostali nagrodzeni za wytrwałość i zaangażowanie. Nagrodami były: słonik angielsko-polski oraz rozmówki wydania kieszonkowe. Fundacja NIDA postanowiła również obdarować wszystkich uczestników gadżetami z logo fundacji.
Projekt był finansowany przez Program English Teaching, który został stworzony przez Polsko- Amerykańską Fundację Wolności w 2000 r. Krajowym operatorem Programu jest Nidzicka Fundacja Rozwoju NIDA.
Projekt trwał 2 lata, jego autorem i koordynatorem była pani Małgorzata Makarewicz, która przez pierwsze miesiące prowadziła zajęcia. Potem za koordynowanie projektu był odpowiedzialny pan Dariusz Badyla, który prowadził zajęcia razem z nauczycielkami języka angielskiego: panią Magdą Ryś oraz panią Agnieszką Pilarską.
Uczestnikami projektu byli uczniowie klasy 5, którzy spotykali się 2 razy w tygodniu na zajęciach z języka angielskiego i przyrody, poznając kulturę, geografię i historię krajów Europejskich.
Nie były to zwykłe zajęcia, ponieważ:
Dziękujemy wszystkim uczestnikom, bo był to piękny czas oraz pani Małgorzacie Makarewicz za odwagę i chęci w podejmowaniu trudnych zadań w nowych projektach oraz stworzenie szansy na rozwój uczniom naszej szkoły. Dziękujemy!!!
Wykonane przez Dariusza Badyla badyla@wp.pl na podstawie szablonu www.diablodesign.eu.